Проект психологічної підтримки в період воєнного часу
З квітня 2024 року члени Асоціації у співпраці з Білоцерківською школою мистецтв ім. Якова Яциневича та Управлінням культури м. Білої Церкви започаткували Інноваційний освітній проект «Психологічна підтримка учасників освітнього процесу засобами музикотерапії в період воєнного часу». Проект успішно реалізується не тільки в закладах освіти, а також в центрах соціальних служб для переселенців та жителів міста і району.

Деталі проекту
Управління культури і туризму Білоцерківської міської ради
Білоцерківська школа мистецтв ім. Якова Яциневича
ГО
«Всеукраїнська асоціація музикотерапевтів України»
Інноваційний освітній проект
«Психологічна підтримка
учасників освітнього процесу засобами музикотерапії в період
воєнного часу»
(в межах Національної програми психічного здоров’я та
психосоціальної допомоги за ініціативи Першої леді України
Олени
Зеленської)
Автор проекту - Ольга Безклинська, старша викладачка з фаху фортепіано Білоцерківська Школа мистецтв ім. Якова Яциневича, голова ГО « Всеукраїнська Асоціація музикотерапевтів України».
Медичний консультант проекту - Галина Мороз, докторка медичних наук, професорка, заслужена лікарка України.
Координатор проекту - Сергій Кучерук, директор КЗБМР Білоцерківська Школа мистецтв ім. Якова Яциневича.
Психолог проекту - Людмила Глущенко, Заслужений працівник культури, практикуючий психолог, автор-пісняр.
Учасники проекту - викладачі, учні, батьки.
Термін реалізації проекту - довготривалий.
Мета проекту - гармонізація психоемоційного стану учасників освітнього процесу, покращення комунікації, створення позитивної емоційної атмосфери в педагогічних та учнівських колективах.
"Подолання негативних наслідків стресу потребує активного застосування прогресивних здоровязберігаючих технологій."
Завдання проекту:
- презентувати систему музикотерапевтичних засобів, що сприяють збереженню фізичного й психічного здоров’я людини;
- ознайомити слухачів з основними методами музичної терапії в тренінговому режимі;
- спонукати до свідомого використання музики для психоемоційної самокорекції, подолання роздратованості, внутрішнього напруження, формування оптимістичного погляду на життя;
- формувати навички психоемоційного самоконтролю, саморегуляції, здатності до релаксації засобами музикотерапії;
- сприяти розвитку позитивних, довірливих, стосунків між учасниками освітнього процесу;
- виховувати патріотичні цінності на основі українського музичного мистецтва.
Актуальність.
В умовах війни важливого значення набувають питання створення комфортного освітнього середовища та психологічної підтримки усіх учасників освітнього процесу. Постійний стрес в умовах війни негативно впливають на когнітивну, фізичну, емоційну, духовну, соціальну сферу людини. Погіршується психофізичне здоров’я, знижуються когнітивні здібності: уповільнюються розумові операцій, розсіюється увага, відбувається ослаблення функції пам’яті, зменшується сенсорної чутливості; виникають проблеми в комунікації, тощо.
Подолання негативних наслідків стресу потребує активного застосування прогресивних здоровязберігаючих технологій. Особливе місце серед них займає Музикотерапія.
Музикотерапія - інтегративна дисципліна яка основується на знаннях нейрофізіології, психології, рефлексології, музичної психології, музикознавства та інших наук. Інтенсивні наукові дослідження можливостей музики відбуваються в різних напрямах. Доведено, що музика активно впливає на функції усіх життєво важливих фізіологічних систем організму людини, сприяє розвитку розумових здібностей, образного мислення, зміцненню фізичного і психічного здоров’я. Досліджені нейро-ендокринні механізми реалізації впливу музики на такі фізіологічні параметри як частота серцевих скорочень, глибина і ритм дихання, синтез ендорфінів, активність біоритмів головного мозку, м'язову активність, кров'яний тиск.

Наукові дослідження показали, що рівень гормонів стресу у крові значно зменшується в тих, хто регулярно слухає розслаблюючу спокійну музику. «Музичне задоволення» яке викликає прослуховування певної музики є результатом вивільнення ендорфіна, який здатний підсилювати імунні функції організму, проявляти анестезуючі властивості, модулювати емоційний стан людини.
У сучасній освітній діяльності музикотерапія виступає ефективною інтегрованою психолого-педагогічною системою, покликаною урівноважувати – гармонізувати учнів шляхом психоемоційної релаксації, а також сприяти, розвитку пам'яті навичок концентрації уваги для кращого засвоєння навчального матеріалу, зняття розумової втоми, зміцненню дружніх стосунків в колективах, тощо.
Зміст проекту основується на навчальних програмах:
- Навчальна програма курсу за вибором «Музикотерапія» для загальноосвітніх навчальних закладів УДК 37.013.82:78(073)ББК 88.845.44р10 М 89 Схвалено Міністерством освіти і науки України Державною науковою установою «Ітститут модернізації змісту освіти» для використання у загальноосвітніх навчальних закладах (лист № 21.1/12-Г-185 від 12 квітня 2017 р.);
- Навчальна програма «Практика емоційної рівноваги засобами мистецтва» Схвалено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України,Інститутом модернізації освіти для використання у загальноосвітніх навчальних закладах. УДК 37.013.82:78(073)ББК 88.845.44р10 П 69 (протокол № 2 від 19.06.2019 р.); автори Гуральник Н.П., докторка педагогічних наук, професорка кафедри педагогіки мистецтва і фортепіанного виконавства, факультет мистецтв імені Анатолія Авдієвського НПУ імені М.П. Драгоманова, голова комісії дисциплін художньо-естетичного циклу Науково-методичної Ради з питань освіти МОН України (науковий консультант). Безклинська О.З., старший викладач, ШМ № 3, м. Біла Церква, голова ГО «Всеукраїнська асоціаціямузикотерапевтів України», (автор проєкту, керівник авторського колективу). Мороз Г.З., докторка медичних наук, професорка кафедри військової загальної практики-сімейної медицини Української військово-медичної академії.
- Методичні рекомендації «Психоемоційне здоров’я дитини засобами музикотерапії» УДК 372.878: 613.86 Б 81 Автори: Бондаренко Г. К, учитель-методист, музикотерапевт, ліцей № 157, м. Київ, Безклинська О.З., старший викладач, ШМ № 3, м. Біла Церква.
- Методичні рекомендації «Практичні аспекти використання музикотерапії в комплексній реабілітації учасників антитерористичної операції» (Рекомендовано до видання Вченою радою Української військово-медичної академії (Протокол № 175 від 12 жовтня 2015 р.). Автори: Друзь О. В. – полковник медичної служби, доктор медичних наук, начальник Клініки психіатрії Національного військово-медичного клінічного центру „Головний військовий клінічний госпіталь”, Безклинська О.З. – старша викладачка, МШ № 3, м. Біла Церква, голова ГО «Всеукраїнська асоціація музикотерапевтів України». Для реалізації проекту використовуються основні форми музикотерапії: активна, пасивна (рецептивна), інтегративна. Програма проекту пропонує музичні твори світової класики, українську народну музику, пісні та сучасні високохудожні музичні композиції. Їх вибір проводився з урахуванням оцінки психоемоційного стану слухачів та загальних підходів щодо використання музичних творів у музикотерапії. Важливе місце у програмі проекту займають гармонізуючі тренінги (проводяться з використанням музичного супроводу), які спрямовані на досягнення психоемоційної рівноваги, контролю над власною увагою,. Форми реалізації проекту: заняття -тренінги, практикуми, семінари, концерти учнів школи мистецтв ім. Якова Яциневича.
Автори:
Гуральник Н.П., докторка педагогічних наук, професорка кафедри
педагогіки мистецтва і фортепіанного виконавства, факультет
мистецтв імені Анатолія Авдієвського НПУ імені М.П. Драгоманова,
голова комісії дисциплін художньо-естетичного циклу
Науково-методичної Ради з питань освіти МОН України (науковий
консультант);
Безклинська О.З., старший викладач, завідуюча
відділом фортепіано МШ № 3, м. Біла Церква (автор проекту,
керівник авторського колективу);
Мороз Г.З., докторка медичних
наук, заслужена лікарка України, професорка кафедри військової
загальної практики УВМА;
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Створення позитивної емоційної атмосфери в педагогічних та учнівських колективах; зняття психоемоційної напруги; покращення емоційного і фізичного стану; активізація найкращих рис особистості; сприяння розвитку емоційного інтелекту; поліпшення комунікативних якостей; формування естетичних відчуттів: уміння бачити, сприймати і цінувати красу як внутрішню, так і зовнішню; уміння взаємопов’язувати і характеризувати свій власний стан з оточенням (зі станом товаришів, природи, музики); утвердження в свідомості і почуттях патріотичних цінностей.